onsdag 13 april 2011

En riktig bakfylla har ingen dött av

The Hangover: Part 2  Premiär 25 Maj



The Hangover kom som en käftsmäll från tomma intet. Regissören Todd Phillips hade klassikerna Road Trip (2000), Old School (2003) och Starsky & Hutch (2004) på sitt samvete, samtliga hyfsat framgångsrika men inget utöver det vanliga, ur en ren kommersiell synvinkel. De har senare fått något av ett kultrykte. Skådespelarna var inte heller några jättenamn: Bradley Cooper stod på randen att slå igenom, men hade inte nått ditt än; Zach Galifianakis var en stå-uppare mest känd bland stoners; Ed Helms var känd igenom tv-programmen The Office och The Daily Show. Storyn kändes som en mindre urflippad version av Dude, where's my car? Med andra ord, det fanns inget som talade för att The Hangover skulle bli den mest inkomstbringande Rated-R komedin någonsin. Och inte bara fotfolket älskade den, även filmkritikerna kastade lovord över den. Och allt som är bra, i alla allt som spelar in mycket pengar, måste naturligtvis få en uppföljare. Men jag är rädd att den första filmen la upp ribban alldeles för högt.

Herr Nummer 344 kan intyga att en för hög ribba kan fucka upp ens dag totalt.

Det första som gick igenom mitt huvud när jag hörde om en uppföljare var luft, men strax efteråt började jag fundera på hur dom ska göra en uppföljare. Huvudkaraktärerna skulle kunna supa skallen av sig igen, för att sedan pussla ihop händelserna, men det känns som alldeles för mycket upprepning. Någonting annat skulle kunna ske i stället, men vad? Sedan kom trailern och besvarade alla mina frågor. Dessvärre tycker jag inte om svaren. Det är inte en upprepning, det ser ut som exakt samma film! Än en gång festar dom till för mycket på en svensexa och tappar bort en kille. Skillnaden är det är Stus (Ed Helms) svensexa och att killen dom tappar bort är hans blivande svåger. Men det innebär inte att Doug (Justin Bartha), som tappades bort sist, kommer vara med mer. Nej, precis som i förra filmen finns han enbart finnas i periferin. Stu får en ansiktstatuering, istället för en bortslagen tand, men samma reaktion. I stället för ett spädbarn hittar dom en apa. Med denna apa gör Alan (Zach Galifianakis) penisrelaterade skämt, precis som han gjorde med spädbarnet. En biljakt med kriminella? Jajjemen, finns också med. Och i stället för Syndens Stad, Las Vegas, är dom i Syndens Land, Thailand. Så förvänta er att en transsexuell hora kommer att ha en avgörande betydelse. Troligtvis kommer dom även att gå på en ping-pongshow.

Dock ska vi vara tacksamma att de inte besöker en sibirisk tågshow.

Mycket om förhandssnacket om The Hangover: Part 2 har handlat om cameos. Mike Tyson gjorde en bejublad cameo i förra filmen och nu vill man göra en liknande. Först var tanken att Mel Gibson skulle spela en argsint tattuerare, men efter diverse bitska telefonsamtal till sin fru, gjorde att de övriga skådespelarna vägrade göra en film med Mel. Lite småaktigt kan man tycka. Hade gärna sett Mel i en sån roll. Hursomhelst ersätter man Mel med Liam Neeson, som uppenbarligen inte tackar nej till några roller ty han är med överallt nu för tiden. Men för någon vecka sedan hörde jag att Liams scen hade blivit bortklippt och att regissören Nick Cassavetes gör ett inhopp i stället. Om det är samma roll eller om det är ny, vet jag ej. Vad jag vet är att cameos ska vara överraskande, en oväntat händelse. Nu vet vi nästan mer om cameon, än om filmen i sig. Så tycker inte jag att det ska vara, kalla mig gammaldags om ni vill. I och för sig fick Tyson mycket utrymme i föregångarens trailer, men han hade också en roll som kanske var lite mer än en cameo. Och om IMDb är att lita på, dyker Tyson upp även i Part 2. Så, gutt, ännu en likhet. Kommer ni ihåg Mr Chow (Ken Jeong), den nakne asiaten som hoppar upp ur bagageluckan? Han dyker också upp.

Ni kanske tycker jag låter lite väl negativ nu? Bra, för det är jag också. The Hangover var en överraskning, men tvåan känns som den kommer vara lika överraskande som att öppna ett mjukt paket från en gammal släkting.

"Oj, tack mormor. Dom matchar mitt självförakt precis"
   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar