onsdag 4 maj 2011

Concealed in shadows

Super 8 Premiär 17 Juni



Såg du trailern här ovan? Bra, då ligger vi på samma informationsnivå. För jag ska vara ärlig; jag har inte en blekfet jävla aning vad den här filmen handlar om. Visst, jag vet att J.J. Abrams ville återskapa den sortens filmer Steven Spielberg gjorde på i början av sin karriär, filmer såsom Närkontakt av tredje graden (1977) och E.T. (1981). Det, och att tåget (enligt pressreleasen) fraktar gods från Area 51 - jag vet att du vet vad Area 51 är, allt annat vore pinsamt - gör att min slutledning är att utomjordingar kommer att spela en viss roll i filmen. Har också hört att filmens titel, Super 8, anspelar på det filmformat som användes under 70-talet (då filmen utspelar sig) och som är det enda sättet som det går se monstret.

Mediakåta jävlar. 

Men mer än så här räcker inte min vetskap. Abrams tenderar att hålla jävligt tätt på informationsflödet när ha gör filmer. I vanliga fall brukar något läcka ut. För bara nån vecka sedan läckte bitar av manuset till The Avengers (2012) ut, och det var samtidigt som dom började spela in. Super 8 har varit färdig ett tag, men ändå har vi inte fått några smygtagna bilder, kvarglömda manus eller ens skådespelare som snackat för mycket på fyllan. Hade Usama bin Laden anställt Abrams som säkerhetschef, hade han fortfarande levt.

Should've, could've, would've. Oh well, you live and you learn. No wait...

Det var likadant när Cloverfield (2008) hade premiär. Allt vi hade var en poster och en teaser, där Frihetsgudinnans huvud smäller några bilar. Internet vimlade av teorier. Det verkar som att det upprepar sig. Men hur framgångsrikt kommer Super 8 vara? Folk strömmade till premiärern av Cloverfield, men det mattades av snabbt. Dock så har Abrams namn vuxit lite större i och med succén med rebooten av Star Trek (2009). Han gick från att vara en nördfavorit till att bli en allmänfaktor, vilket kan tyckas ironiskt med tanke på att inget är nördigare än Star Trek.

Spelar ingen roll om dom jobbar med Läkare Utan Gränser i vanliga fall, vi vet att dom nån gång haft sex klädda sådär. There's no turning back from there.

Detta talar för att Super 8 kommer att öppna väldigt bra, men det finns trots allt några orosmoln på himlen. För även om både Clovefield och Star Trek fick överlag positiv kritik från kritikerkåren (och efter Thors överväldigande positiva feedback, har jag litet, om något, förtroende för denna yrkesgrupp), så var publiken något tudelad. Abrams är, tillsammans med Christophe Nolan, betraktad som Hollywoods frälsare. Om han väljer att endast lyssna på Hollywood, och glömmer bort publiken, finns risken för hybris och ett kolossalt bakslag. Nu tror jag inte att det kommer att bli så, men jag vill ändå höja ett varningens finger.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga: jag vet inte. Super 8 har premiär den 10:e Juni i USA, först då kommer de första recensionerna rulla in. Men fram tills dess får vi leva i ovisshet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar