söndag 22 april 2012

Battleship


Jag ser mig själv som en intelligent människa. I alla fall brukade jag göra det. Nu börjar jag faktiskt misstänka att jag i själva verket är en renodlad idiot. 

Det är nämligen den enda logiska förklaringen till varför jag gick och såg Battleship. För man hade sett trailern, hört några omdömen och man visste att filmen byggde på fucking jävla 'Sänka Skepp'-spelet. Det fanns inga som helst tecken på att filmen skulle vara bra. Ändå pungade jag ut 100 spänn på skiten. Jag är en idiot. Eller också bara en finansiell masochist.

"Mmmm, tar mer pengar ifrån mig. Take it all and call me a slut!!!"

Det värsta är att ett tag så lurar filmen mig att tro att den kommer bli bra. Den börjar nämligen med en väldigt underhållande sekvens där protagonisten, Alex Hopper (Taylor Kitsch), ska försöka införskaffa en burrito till sin käresta. Rosa Pantern-signaturen börjar oväntat att spelas och filmen gör en homage till några kända youtube-klipp med misslyckade inbrott, när Alex bryter sig in i en affär. Det hela avslutas med att polisen skjuter honom med tasers. Dessvärre slutar filmens fantasifullhet här. Vet du hur man snabbt märker att en film har ett dåligt manus? När en karaktärs egenskaper sägs i dialog, upprepade gånger inom första kvarten. Vi förstår att Alex är lite oansvarig, hans handlingar säger det, och vi vet att för att överleva måste han börjar ta ansvar. Allt detta vet publiken, vi har sett det förut. Att då har, inte en, utan två andra karaktärer, säga detta rakt ut känns som att filmskaparna inte litar på att dom kan lyckas förmedla detta budskap på annat vis. Denna övertydlighet kommer sedan att vara genomgående filmen igenom. 

"Men jag vill till 5:e våningen. Hur gör jag då?"

Jag kan skamligt erkänna att det faktiskt finns potential i filmen. Den har dock ett litet smärre problem som ligger den i fatet: den är baserad på 'Sänka Skepp'! För alla detaljer som hindrar Battleship från att vara en schysst, hjärndöd popcornrulle, istället för den sinnesförolämpning den nu är, kan spåras till dom krav som Hasbro måste har ställt för att få med element från spelet. Utomjordingarna har vapen som ser som dom pluppar man använder i spelet och de fungerar genom att fastna på skeppen. Filmen är väldigt noga med att visa upp detta tydligt, så att vi inte missar referensen. Och ett skott räcker inte heller, utan det krävs flera för att sänka skeppen. Och detta är pinsamt så det förslår, men Battleship har ett större trumfkort kvar. För att ingen i publiken ska missa vilket spel filmen bygger på, så börjar våra hjältar spela ett faktiskt parti 'Sänka Skepp'. Jepp, det händer. Av plotmässiga skäl kan ingen sida se den andra sidans skepp, trots att det är öppet hav utan några vågor. Det förklaras med människornas vapen inte kan låsa in på utomjordingarnas skepp och att utomjordingarna inte kan skjuta på skepp som inte anfaller - dvs skjuta på skepp som Alex Hopper befinner sig på, annars kan dom skjuta hejvilt. Men människorna lyckas fixa ihop en plot-device som gör att dom kan förutse vart fiendens skepp befinner sig. Detta ser ut som ett stort rutmönster. Sedan skriker dom ut vilka koordinater dom siktar på, följt av "miss" eller "träff" beroende på utgången. 

Ungefär så här.

Inget gott kan komma av att man låser en films uppbyggnad kring ett så onarrativt ursprungsmaterial. Inget. Det hjälper inte heller att varje hål i manuset verkar förklaras med ett "därför." Det är ren lathet och respektlöst mot publiken.

Men även patetiska filmer kan räddas av bra skådespelare. Synd att Battleship inte hade några. Taylor Kitsch - som nyligen frontade megafloppen John Carter - verkar fostras till att bli någon form av leading-man. Varför förstår jag inte. Han uppvisar en viss karisma när han spelar lite slackeraktig i början, men så fort det blir action förvandlas han till en bit kartong. Visst, dialogen är bedrövlig, den består mest av ihopklippta klichéer - en karaktär påpekar detta, något jag misstänker den skådespelaren improviserade ihop - men då gäller det att man levererar dessa repliker med ett visst uns av självmedvetande. Vissa saker går inte säga med ett straight face utan att det blir en parodi på sig självt. Inte ens Liam Neeson känns trovärdig och då vet man det är illa. Dock måste jag säga att Rihanna överraskade mig, hon tog stryk väldigt övertygande.

BA-DUM-TISSSSCH!!!

Battleship tar med råge över kronan ifrån Hamilton som sämsta filmen på bio i år.

Än så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar